Mahnaz Aliakbari Dehkordi؛ Maryam Aliakbari؛ Marziye Zolfagharinezhad؛ Monirosadat Hosseini؛ Mahshad Balali
چکیده
Aim: This study aimed to investigate the role of cognitive emotion regulation strategies and behavioral activator-inhibitor systems in depression.Methods: The research method was descriptive correlational with 240 female undergraduate and graduate students of Shahrekord University (Western province of Iran) selected through a random sampling method. They answered Beck Depression Inventory, Granovsky’s Cognitive Emotion Regulation Questionnaire, and Carver and White’s Brain Systems Scale. The data were analyzed using SPSS 22. Results: The mean and standard deviation of each variable ...
بیشتر
Aim: This study aimed to investigate the role of cognitive emotion regulation strategies and behavioral activator-inhibitor systems in depression.Methods: The research method was descriptive correlational with 240 female undergraduate and graduate students of Shahrekord University (Western province of Iran) selected through a random sampling method. They answered Beck Depression Inventory, Granovsky’s Cognitive Emotion Regulation Questionnaire, and Carver and White’s Brain Systems Scale. The data were analyzed using SPSS 22. Results: The mean and standard deviation of each variable were calculated as descriptive statistics, and Pearson correlation was employed to evaluate the relationships of variables. The results showed a significant negative correlation between behavioral activator systems and depression, and a significant positive correlation between behavioral inhibitor systems and depression. In general, the behavioral activator-inhibitor systems predicted 33% of depression variance. In addition, there was a significant positive relationship between maladaptive strategies of cognitive emotion regulation and depression and a significant negative relationship between adaptive strategies of cognitive emotion regulation and depression.Conclusion: The results showed that among the maladaptive strategies of cognitive emotion regulation, the catastrophic component predicted about 29% of depression variance, and among the adaptive strategies of cognitive emotion regulation, the acceptance component predicted about 39% of depression variance. In general, the results of this study indicated that brain-behavioral systems and emotional cognitive regulation strategies had chief roles in predicting depression. Relying on the findings of this study, we can present a practical framework to explain the symptoms of depression and its treatment.
مهشاد بلالی دهکردی؛ حسین پورشهریار؛ زهرا جهانبخشی
چکیده
هدف این پژوهش، پیش بینی سازگاری اجتماعی کودکان دبستانی براساس تعارضات زناشویی و مهارتهای تنظیم شناختی هیجان مادران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل مادرانی بود که در پاییز 1400 در شهرستان شهرکرد، کودکان دبستانی داشتند؛ که 377 نفر از آنها به روش در دسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف این پژوهش، پیش بینی سازگاری اجتماعی کودکان دبستانی براساس تعارضات زناشویی و مهارتهای تنظیم شناختی هیجان مادران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل مادرانی بود که در پاییز 1400 در شهرستان شهرکرد، کودکان دبستانی داشتند؛ که 377 نفر از آنها به روش در دسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای آزمون شخصیت کالیفرنیا (1953)، تعارضات زناشویی ثنایی (1379) و تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج (2006) جمعآوری و با روش رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. یافتهها رابطه منفی و معنی داری بین تعارضات زناشویی و مهارتهای تنظیم شناختی هیجان منفی (01/0P<) و رابطه مثبت و معنی داری بین مهارتهای تنظیم هیجان مثبت با سازگاری اجتماعی کودکان دبستانی (01/0P<) را نشان دادند. به طوری که بین ابعاد کاهش همکاری، افزایش واکنش هیجانی، کاهش رابطه با خانواده همسر با سازگاری اجتماعی و بین ابعاد نشخوار فکری و ملامت دیگران با سازگاری اجتماعی رابطه منفی و معنی دار همچنین بین پذیرش و تمرکز مجدد مثبت با سازگاری اجتماعی کودکان رابطه مثبت و معنی دار به دست آمد. به طور کلی تعارضات زناشویی بین والدین و دشواری در نظیم شناختی هیجانات میتواند باعث عدم سازگاری اجتماعی کودکان در مقطع دبستان شود.